برنامه نویسی؛ حقوق، جایگاه و بازارکار یک برنامه نویس، حال و آینده

برنامه نویسی یکی از مشاغل بسیار مهم در زمینه‌ی IT است که با پیشرفت‌های روزافزون این بخش فراگیری این رشته افزایش یافته است. در کشور ما اکثر برنامه نویسان به حقوق و جایگاه واقعی یک برنامه نویس نخواهند رسید و در اکثر مواقع به یک کارمند عادی که علاقه‌ای به شغل خود ندارند (از موارد الزامی این شغل) تبدیل می‌شوند. چرا؟

دلیل اصلی این موضوع شناخت ناکافی بعضی از کارفرماها و از طرفی وجود افرادی با دانش و توانایی پایین در این بخش است.در ادامه به اختصار دو مورد از مشکلات اصلی این شغل را شرح می دهیم.

1- کارفرماهایی با شناخت سطحی از برنامه‌نویسی همیشه مشکل این شغل هستند، کارفرمایی که فقط به رسیدن به پول و کارکردن سیستم فکر می‌کند و ساختار و محاسبات پایه سیستم برایشان از اهمیت کم تری برخوردار است و به همین دلیل اکثراٌ چنین سازمان‌هایی با مشکل از دست دادن نیروی متخصص مواجه می‌شوند.

2- توهم برنامه‌نویسی در بعضی افراد مشکل بعدی این حرفه است، توهمی که ناشی از دانش و توانایی کم و نگاه سطحی به برنامه‌نویسی است. آیا یک برنامه‌نویس که نتواند کد ایجاد شده خود (کپی شده‌ی خود) را توضیح دهد یک برنامه‌نویس است یا یک متوهم!؟

با این حال همیشه اینگونه نیست و اکثر استارت‌‌آپ‌های کنونی با شناخت کامل از نیرو و بخش بندی مختلف و دقیق تیم‌های خود شروع به کار میکنند و سیستمی بر پایه مهندسی نرم‌افزار و ساختاری مدرن و یکپارچه ایجاد می‌کنند، و هم چنین از جایگاه واقعی تیم تولید و توسعه خود آگاه هستند.

پس از بحث در مورد جایگاه یک برنامه نویس به بررسی بازارکار حال حاضر و آینده‌ی شغل برنامه‌نویسی می‌پردازیم.
بازارکار برنامه‌نویسی:

در حال حاضر تقاضای نیروی متخصص در زمینه برنامه‌نویسی بسیار مناسب و قابل قبول می‌باشد و اکثر سازمان‌ها با ورود به زمینه و بخش IT به نیروی متخصص در این زمینه نیاز خواهند داشت.

در ایران طی سال‌های گذشته، میزان استخدام برنامه نویس کامپیوتر، مخصوصا آن گروهی که به زبان‌های برنامه نویسی تحت وب تسلط بیشتری داشته‌اند، با نرخ قابل قبولی در حال افزایش بوده است و به دلیل توسعه صنعت نرم افزار در داخل کشور پیش بینی می‌شود این روند همچنان ادامه یابد.

این موضوع با نفوذ IT به بخش‌ها و شغل‌های مختلف موجود در ایران ادامه خواهد داشت، بنابر این با چنین رشد و پیشرفتی در آینده نیاز به برنامه‌نویس متخصص افزایش خواهد داشت.

طی بررسی انجام شده بالاترین تقاضا در شرکت‌های خدمات آنلاین و خدمات نرم‌افزاری خواهد بود.
حقوق برنامه‌نویس:

حال به بررسی یکی از جذابترین بخش‌های کار یعنی حقوق میرسیم..

در بروزترین تحقیق صورت گرفته در اواخر سال 1395 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه‌های مختلف شغلی که در سازمان‌ها وشرکت‌ها استخدام بودند، از نظر درآمد مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

با توجه به نمودار:

میانگین حقوق 50% برنامه‌نویسان عادی بین 1.5 تا 3 میلیون تومان می‌باشد، که به طور کلی میانگین حقوق 2 میلیون را دارا می‌باشند

میانگین حقوق 50% برنامه‌نویسان ارشد بین 2 تا 4.5 میلیون تومان می‌باشد، که به طور کلی میانگین حقوق 3 میلیون را دارا می‌باشند.

میانگین حقوق 50% مدیر فنی (مدیر برنامه‌نویسان ارشد) بین 2.5 تا 5 میلیون تومان می‌باشد، که به طور کلی میانگین حقوق 3.7 میلیون را دارا می‌باشند.

طی بررسی انجام شده بالاترین حقوق در شرکت‌های خدمات آنلاین و خدمات نرم‌افزاری است و مهم‌ترین عامل وابسته به تخصص و سابقه کار است نه مدرک تحصیلی.


برچسبها: برنامه نویس حقوق بازار کار توسعه دهنده طراحی وب

لینک کوتاه: khozict.ir/blog/details/7

آیا میدانستید با عضویت در سامانه فعالان ict خوزستان علاوه بر اینکه میتونید اخبار و یا مطالب علمی خودتان را به اشتراک بگذارید ، به راحتی میتونید یه کاتالوگ آنلاین برای استارتاپ، شرکت و یا خودتان بسازید و آن را در بزرگترین نمایشگاه مجازی فناوری اطلاعات و ارتباطات خوزستان به اشتراک بگذارید؟

بازدید از سامانه ثبت نام